Κυρίες
και κύριοι,

Τα
μηνύματα που παίρνουμε δεν είναι ενθαρρυντικά για το οικονομικό μοντέλο, που
ακολουθήσαμε τα τελευταία 50 χρόνια, μετά την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας
του 70 και την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού τη δεκαετία του 90.
Θα
αναφέρω μερικά εξόχως ανησυχητικά γεγονότα:

-Θα
προχωρήσω με τον στραγγαλισμό της πραγματικής οικονομίας από τον
χρηματοπιστωτικό τομέα. Ζήσαμε την κρίση του 2008, αλλά τα κέντρα πολιτικών αποφάσεων
συνεχίζουν να ελέγχονται από κολοσσούς όπως η Goldmann Sachs. Πέρα από το εξωφρενικό παγκόσμιο
χρέος, έχουμε πλέον να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο να κλείνουν επιχειρήσεις,
όχι επειδή δεν ήταν βιώσιμες, αλλά επειδή το κλείσιμο τους συμφέρει περισσότερο
τη βραχυχρόνια κερδοσκοπία, από τη συνέχιση της λειτουργίας τους.

Δεν
χρειάζεται να συνεχίσω αυτή τη ζοφερή απαρίθμηση. Άλλωστε έγκριτοι
οικονομολόγοι, από τον πυρήνα του οικονομικού συστήματος, όπως ο Λέστερ Θάροου
έχουν επισημάνει το αδιέξοδο. Ακόμα και ο Τζορτζ Σόρος, αναφέρεται στην Κρίση
του καπιταλισμού και επισημαίνει ότι η κοινωνία απειλείται με κατάρρευση,
επειδή οι κερδοσκοπικές λογικές έσπασαν την κάψα του χρηματιστηρίου και
διείσδυσαν σε όλες τις σφαίρες της οικονομικής δραστηριότητας.
Δυστυχώς
αυτή η κρίση έχει πλέον επεκταθεί και στην πολιτική συμπεριφορά των πολιτών,
που αντιδρούν υπερψηφίζοντας πρόσωπα όπως τον Τράμπ, τον Μπόρις Τζόνσον τη
Λεπέν ή τον Όρμπαν.
Επιτρέψτε
μου να κάνω μία πολιτική εκτίμηση: Και τα δύο οικονομικά μοντέλα του 20ου
αιώνα απέτυχαν δραματικά να διασφαλίσουν την ευημερία επειδή στηρίχθηκαν στο
αντίθετο της βιωσιμότητας:
-Στη βία, το φόβο ή τους πολέμους.
-Στην
υπερεκμετάλλευση φυσικών και ανθρώπινων πόρων.
Θυμίζει
λοιπόν η σημερινή παγκόσμια οικονομία την αφροσύνη των ελληνικών κυβερνήσεων
πριν το 2008. Ζούσαμε τότε σε μία τεχνητή ευημερία, επειδή κλέβαμε το μέλλον
μας με τον υπερδανεισμό και εκμεταλλευόμασταν ληστρικά τον φυσικό και
πολιτισμικό πλούτο της υπέροχης πατρίδας μας.
Ουσιαστικά
η σημερινή οικονομία έχει παραβιάσει την ίδια την έννοια της λέξης οικονομία,
αφού η οικονομία είναι το αντίθετο της σπατάλης, ενώ σήμερα η παγκόσμια
οικονομία στηρίζεται σε μία, χωρίς μέλλον, σπατάλη.

Θα
μπορούσαν να είναι κερδοφόρες οι επιχειρήσεις που κερδοσκόπησαν από τον πόλεμο
στο Ιράκ, αν έπρεπε να πληρώσουν εκείνες και όχι οι φορολογούμενοι την
αποκατάσταση της ευημερίας στην χώρα; Θα πληρώσουν εκείνες το κόστος του
Ισλαμικού φονταμενταλισμού που εκτρέφεται
από την κατάρρευση του Ιράκ; ‘Η τελικά, όπως και το 2008, θα πληρώσουν οι
φορολογούμενοι και κυρίως οι ευάλωτες ομάδες τα κόστη;
Το
σημερινό οικονομικό μοντέλο δεν είναι απλά κοινωνικά άδικο. Ακόμα πιο άδικα και
καταπιεστικά μοντέλα επιβίωσαν για πολλούς αιώνες. Το σημερινό οικονομικό μοντέλο απειλεί τον πλανήτη και την κοινωνία με
κατάρρευση, επειδή είναι σπάταλο.
Αυτό
που απαιτείται πλέον δεν είναι κάποιες διορθωτικές κινήσεις. Επιτρέψτε μου να
χρησιμοποιήσω τον όρο ειρηνική επανάσταση, μία επανάσταση ωστόσο τόσο θεμελιώδη,
όσο η βιομηχανική επανάσταση του 19ου αιώνα.
Ας
ξεπεράσουμε λοιπόν εδώ και τώρα μαζί τη ζοφερή πραγματικότητα και ας
οραματιστούμε μία οικονομία με βασικό πυλώνα τη βιωσιμότητα.
Θα
αναφερθώ πρώτα στην παγκόσμια επανάσταση της κυκλικής οικονομίας. Φανταστείτε
ένα ψυγείο που σήμερα κοστίζει 500€. Από αυτά τα χρήματα περίπου το μεγαλύτερο
ποσοστό είναι το marketing.
Ένα σημαντικό ποσοστό είναι και το κόστος πρώτων υλών και τα εργατικά. Ας
φανταστούμε μία εταιρία που σχεδιάσει έτσι τα προϊόντα της, ώστε όταν παλιώνουν
να επαναχρησιμοποιεί τα περισσότερα υλικά, ώστε ένα νέο ψυγείο να μην
κατασκευάζεται ξανά από το μηδέν. Ποιος θα είχε αντίρρηση, αντί να πληρώνει
500€ για να αγοράζει ένα καινούργιο ψυγείο κάθε 10 περίπου χρόνια, να πληρώνει
100-200 € για μία διά βίου εγγύηση και όποτε χαλάει το ψυγείο του η εταιρία να
το παίρνει πίσω και να του δίνει ένα καινούργιο. Αυτή η εταιρία δεν θα
ξαναπληρώσει ούτε ένα ευρώ σε διαφήμιση ή μάρκετινγκ για να προσελκύσει αυτόν τον πελάτη.

Ανασχεδιασμός,
πρόληψη και επανάχρηση είναι το μέλλον, έτσι που ακόμα και η ανακύκλωση
ακούγεται παλαιομοδίτικη.
Προχωράω
σε ένα παράδειγμα απανθρακοποίησης. Το Güssing, αυστριακό χωριό κοντά τα ουγγρικά
σύνορα, ήταν από τις φτωχότερες περιοχές της Ευρώπης με υψηλό ποσοστό
εγκατάλειψης. Τη δεκαετία του 90 δήμος
και κάτοικοι αποφάσισαν να επενδύσουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα συνοχής στις
ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σύντομα το Güssing έγινε από τις πρώτες περιοχές στον
πλανήτη με μηδενική εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα. Αποτέλεσμα: Η φθηνή ενέργεια
έκανε το Güssing
πόλο έλξης για επιχειρήσεις, το φαινόμενο της εγκατάλειψης αναστράφηκε
και σήμερα το Güssing είναι από τις περιοχές της Αυστρίας με
τον υψηλότερο δείκτη ευημερίας.

Ένα
παράδειγμα από την κτηνοτροφία είναι η επιλογή των Σαρδήνιων να καλλιεργήσουν
κτηνοτροφικά φυτά, γνωρίζοντας ότι τα σιτηρά τους δεν ήταν ανταγωνιστικά. Η
τιμή του Σαρδηνιακού πρόβειου γάλακτος που εισαγόταν στην Ελλάδα το 2018 ήταν
0,52€/lt
όταν οι έλληνες παραγωγοί που πουλάνε κάτω από 0,70€/lt καταστρέφονται οικονομικά. Η
αυτοπαραγωγή ζωοτροφής άλλαξε εντελώς την εικόνα της Σαρδηνιακής κτηνοτροφίας.
Θα
συνεχίσω με ένα παράδειγμα βιωσιμότητας πόλης. Ο νέος μας δήμαρχος Κώστας
Μπακογιάννης στις προεκλογικές του ομιλίες είχε θεωρήσει, ως το σπουδαιότερο
πρόβλημα της Αθήνας, το ζήτημα της ασφάλειας λέγοντας χαρακτηριστικά ότι ο
Αθηναίος ξεκινά το πρωί για τη δουλειά του και δεν ξέρει εάν θα επιστρέψει. Ας
δούμε εάν κάνει σωστή αποτίμηση προβλημάτων: Το 2018 οι θάνατοι από δολοφονίες
(όχι μόνο ληστείες) σε όλη την επικράτεια ήταν 94 (οι 20 για προσωπικές
διαφορές). Έγιναν 1768 ληστείες (1692 επιπλέον αφορούσαν κινητά και μικροποσά).
Την ίδια ώρα 655 συνάνθρωποι μας πέθαναν σε τροχαία. Πόσοι όμως συνάνθρωποι μας
πέθαναν από την ατμοσφαιρική ρύπανση; 8000, από τους οποίους περίπου οι 6000
στην Αττική!!! Ο αέρας που αναπνέουμε δολοφόνησε 6000 συνανθρώπους μας στην
πόλη μας, αλλά στην επικοινωνιακή λογική του δημάρχου μετράνε περισσότερο τα
φονικά ή το να μας κλέψουν το πορτοφόλι!
Και
ολοκληρώνω με ένα παράδειγμα του Πολ Μέισον από το βιβλίο του
«Μετακαπιταλισμός», για να κατανοήσουμε το πόσο απέχει η σημερινή οικονομική
λογική από ένα βιώσιμο μέλλον. Γράφει
ο Μέισον: Δύο τρόπους γνωρίζουμε για να αποτιμήσουμε την αξία ενός αγαθού. Ο
μαρξιστικός μετρά τις ανθρωποώρες, που χρειάζονται για να κατασκευαστεί το
προϊόν, από την εξόρυξη των πρώτων υλών ή την κατασκευή των μηχανών, μέχρι να
πουληθεί στο ράφι. Ο φιλελεύθερος στηρίζεται κυρίως στην ανάλυση της προσφοράς
και της ζήτησης. Προσπαθήστε λοιπόν με αυτούς τους δύο τρόπους να αποτιμήσετε
την αξία του περιεχομένου της Wikipedia
ή του You
Tube.
Γυρνάμε
λοιπόν σελίδα. Πρέπει να γυρίσουμε σελίδα.
Αυτό
που χρειάζεται λοιπόν είναι:
-Πρώτα
να αλλάξουμε μυαλά,
-Να
δούμε το μέλλον που είναι ήδη παρόν,
-Να
πάψουμε να θεωρούμε ως θέσφατες τις οικονομικές ορθοδοξίες του υπαρκτού
σοσιαλισμού και του νεοφιλελευθερισμού. Αυτά τα θέσφατα θυμίζουν τους
ξεπεσμένους αριστοκράτες του 19ου αιώνα, που αδυνατούσαν να
κατανοήσουν τη βιομηχανική επανάσταση, την απελευθέρωση των δούλων ή τον
φεμινισμό.
Να εσωτερικεύουμε
όλα τα κόστη, όπως το περιβαλλοντικό ή το κοινωνικό.
Το
αρχαίο λοιπόν κριτήριο της βιωσιμότητας είναι εκείνο που θα οδηγήσει την
κοινωνία μας στο μέλλον. Σε ένα μέλλον ευημερίας, ασφάλειας, που θα σέβεται τον
άνθρωπο και το περιβάλλον.
Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου